Social Icons

Panduan Lengkap/Suplement Bagi Ibu Mengandung...

Since, aku pon tengh mengandung nie, rasanya sesuai sangatla nak share ilmu ni dengan kawan-kawan yang lain... insyaAllah, aku pon akan mengamalkan pemakanan suplemen cmnie... credit to kak cery

Panduan Pemakanan Tambahan Buat Ibu Mengandung... Tak perlu ikut instruction botol, boleh ikut begini aturannya :


•(1) B-Complex - 1 tab daily. Tak perlu ambil acid folic separately, because this B-Complex dah lengkap dgn 8 kumpulan B, termasuklah asid folik.

•(2) Vita-Lea with Iron - 1 tab daily. Vita-Lea nie is a multivitamin. So, bila dah ambil nie tak perlu ambil Obimin ya.

•(3) Vit-C - 1 tab daily. Improve your antibodi, natural antihistamine and collagen source, so will reduce stretch mark effect.

•(4) OsteMatrix - 4 tab daily, will give you 1000mg calcium needed daily. Setiap satu tab ada 250mg Calcium. Ibu mengandung perlukan 1000mg-1300mg calcium sehari untuk pembentukan tulang yg kuat & gigi utk baby. Jika minum susu penuh kalsium segelas sehari, ambil 2 biji OsteMatrix sehari pon mencukupi.

Saya quote from babycenter, ya:

When you're pregnant, your developing baby needs calcium to build strong bones and teeth; to grow a healthy heart, nerves, and muscles; and to develop a normal heart rhythm and blood-clotting abilities. If you don't get enough calcium in your diet when you're pregnant, your baby will draw it from your bones, which may impair your own health later on. (Baby Center)


•(5) Protein (ESP) - Bancuh satu sudu ESP ke dalam secawan air dan diminum. Sekali sehari ajer. Air tue boleh air kosong, mahupon juice seperti orange juice. ESP ini akan berikan tenaga berterusan, supaya mommy tak cepat letih, selain mencantikkan kulit. Kurang stretch-mark effect.

•(6) OmegaGuard - 1 tab daily is enough.DHA dan EPA dari Omega nie penting untuk pembentukan brain & mata baby, ya. Buat mommy pula, ia akan kawal paras kolesterol dalam badan mommy.

Saya quote kepentingan Omega :

The benefits for baby are:
A better brain with higher intelligence


•Good nervous system development


•Better eyesight from retina formation


•Fewer behavioral problems after birth


•Better sleep patterns for a new born


Health benefits for mom include:

 
•Less chance of developing pre-eclampsia


•Protection against brain loss during pregnancy


•Less chance of pre-term labor and cesarean


•Much lower risk of postpartum depression


•Greatly reduced incidence of breast cancer

DHA and EPA make up about 70% of a newborn baby’s brain, retina and nervous system. The only way a fetus can get these important omega 3 fatty acids is from mom. And the amount is dependent on how much she's getting in her pregnancy diet. (BellaOnline)

Untuk penyerapan nutrients yang lebih baik, better ambil vitamin di waktu malam. Namun kalau nak ambil semua serentak mesti sukar, kan?

Jadi, ini suggestion (Jadual Pemakanan) :

•(1) After breakfast : Secawan ESP & 1 biji Vita-Lea.


•(2) After lunch : B-Comp, Vit-C & Omega.


•(3) After Dinner : 4 biji OsteMatrix.

Sebabnya, penyerapan kalsium bergantung kepada berapa kerap kita buang air kecil. Pada waktu malam, kita kurang ke toilet, so tubuh lebih mudah menyerap lebih banyak kalsium. Dan, bonusnya, kita akan dapati boleh bangun pagi keesokannya dengan lebih mudah, tiada cramp, badan rasa ringan gitu.

Ini sekadar cadangan, boleh juga tukar2 ikut keserasian dan keselesaan. Namun, yang OsteMatrix tue, sangat digalakkan ambil di waktu malam.

__________________________________________________

Basic H... Cecair Serbaguna.... Banyak Kegunaannya....

Basic H adalah cecair yang serbaguna. Sangat bagus disediakan di rumah untuk banyak kegunaan.











# KEGUNAAN CARA


1 Mencuci & membersih sayur-sayuran dan buah-buahan daripada racun & bahan kimia. Isikan air ke dalam besen dan masukkan 5 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit


2 Mencuci & membersih ikan, ayam & daging & makanan laut daripada bahan awet. Isikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit


3 Mencuci & membersih makanan basah spt. Mee kuning, kuehtiau dsbnya daripada bahan awet. Isikan air ke dalam besen dan masukkan 2-3 titik basic-h. Biarkan selama 5 – 10 minit


4 Mencuci & membersih tempat dan peralatan memasak (terutama yang berminyak). Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h dan gunakan untuk mencuci peralatan memasak


5 Mencuci & membersih bilik air, tandas, tangki, sinki, cermin tingkap, rak buku, almari dsbnya. Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian mopkan atau lapkan tempat yang hendak dibersihkankecuali bilik air dan tandas perlu diberus


6 Mencuci badan, tangan dan kaki daripada daki kotoran, pijar lada, dakwat marker pen, minyak dsbnya. Basahkan tangan dengan air kemudian tuangkan 2-3 titik kemudian digosok-gosok serta bilas


7 Mencuci & membersih lantai serta alat permainan. Isikan air ke dalam baldi dan masukkan satu sudu teh basic-h kemudian cuci alat mainan dan dibilas manakala cucian lantai tidak perlu dibilas selepas lantai dimop kerana ia mudah kering dan tidak melicinkan lantai


8 Menanggalkan gula-gula getah pada baju dsbnya . Titikkan 5 titik di sebelah belakang baju yang terkena gula getah kemudian digosok-gosok hingga tertanggal


9 Mengasah pisau.  Titikkan 4-5 titik pada pisau dan asah pisau seperti biasa sehingga tajam


10 Membersih dakwat pen pada tangan, baju dsbnya. Titikkan 4-5 titik di tempat terkena dakwat, digosok dan kemudian dibilas


UNTUK KECEMASAN


# KEGUNAAN CARA


1 Menghapuskan kutu di atas kepala. Basahkan rambut dan ambil 10 titik basic-h dan lumurkan ke atas kepala dan ratakan. Setelah selesai balutkan kepala dengan kain tuala bersih dan biarkan selama 10-15 minit barulah dibilas


2 Terkena minyak, air panas atau melecur terkena benda panas. Sapukan terus basic-h ke atas tempat yang terkena tadi dan kulit tidak akan menggelembung atau melecur bahkan akan rasa sejuk.


3 Menghindarkan & membunuh serangga seperti lipas, nyamuk, semut, lalat dsbnya. Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam botol semburan bunga yang dicampur air kemudian goncang dan semburkan kepada serangga


4 Demam panas (sebelum berjumpa doctor). Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam besen kecil yang mengandungi air.Kemudian sapukan atau lumurkan ke seluruh badan dan kepala.


5 Sakit gigi . Masukkan 4-5 titik basic-h ke dalam cawan yang dicampur air kemudian kumur. Sekiranya sakit pada gigi berlubang titikkan 2-3 basic-h pada kapas dan letakkan pada tempat yang sakit.


6 Gatal-gatal pada badan atau miang (masalah kulit). Tuangkan 4-5 titik ke dalam gayung. Kemudian gosokkan ke seluruh tempat gatal dengan menggunakan span mandian dan dibilas.


7 Ulser dan mulut berbau. Tuangkan 4-5 titik ke dalam gelas kemudian kumur (sekerap mungkin)

8 Penyubur tanaman dan penggembur tanah. Air lebihan cucian basic-h boleh disiram pada pokok bunga dan tanaman lain untuk membantu kesegaran dan kesuburan.

9 Menghilangkan karat dan daki pada barang kemas, jam tangan dsbnya. Tuangkan 4-5 titik basic-h ke dalam mangkuk kecil kemudian rendamkan dan biarkan selama 15-30 minit, karat dan daki akan tanggal serta kelihatan kilat seperti baru.

Hakikatnya Basic H ni banyak kegunaannya. Hanya dengan beberapa titis, ia membantu saya dengan banyak urusan.




some one in the making.....

Semalam aku pegi check up kat klinik Jameaton... dah 16 minggu dah... nak tengok tak apa yang kami tengok?? hehehe...
video

Seronok sangat... Dr scan satu persatu... kepala.. kaki... tulang belakang... alhamdulillah... semuanya normal..
Cuma bila aku tanya nak tengok jentina... Dr kata tak jelas lg... sbb baby sangat skinny... kecik lg...

erm... tak sabor rasanya... Apa pon kurniaan Nya... aku terima dengan redha... Siapalah j
kita nak mempersoalkan ketentuan yang Allah berikan.... :)

Doa mama buat anak mama : semoga anak mama membesar dengan baik dan sihat dalam kandungan mama... sempurna sifat dan akal... 

Allah maha mengetahui apa yang terbaik bagi setiap hambanya...

Raya hari tu bila orang tanya Fahri mana baby adik? Fahri sambil menuding jari kat perut kau... " baby adik dalam perut mama la"... so chomel.. dia dah faham agaknya..

Semoga dengan bakal kehadiran orang baru nie, rezeki kami bertambah baik dan diredhai Nya...

Psttttt ...  dah dapat rasa baby gerak... seronoknya... Ty Dr semalam.. Dr kata baby second selalunya ibu leh rasa cepat.. dah ada pengalaman agaknya... tp dalam 2 hari nie... aku baru rasa 4 kali... hehe

Salam Sayang,

Srifairus